Nevoi vs. Dorințe

Needs-and-Wants-648x540

Un subiect care pare atât de banal, încât foarte mulți dintre noi îl trecem cu vederea. Același lucru l-am făcut și eu foarte mult timp, și cu toate că l-am mai întâlnit, nu i-am acordat o importanță atât de mare. Însă acum câteva zile, când l-am reîntâlnit și l-am văzut cu alți ochi, deodată l-am înțeles. De aceea, vreau să împărtășesc cu voi importanța acestui subiect în viețile noastre.

Totul se reduce la celebra piramidă a lui Maslow, piramida nevoilor. A fost inventată de psihologul american Abraham Maslow în anii 1950, după ce acesta a făcut un studiu în care a analizat nevoilor oamenilor. A ajuns să le împartă în 5 categorii pe care le voi enumera și eu mai jos, iar apoi vă voi explica importanța lor:

  1. Nevoi fiziologice:
    • aer, mâncare, apă, ce este nevoie pentru a supraviețui;
  2. Nevoi de siguranță:
    • fizică/sănătate;
    • financiară;
    • securitate;
  3. Nevoi sociale, de apartenență:
    • grupuri sociale;
    • familie;
    • partener de viață;
    • prietenii;
  4. Nevoia de recunoaștere socială:
    • încredere în sine;
    • respectul de sine;
    • recunoașterea;
  5. Nevoia de autorealizare:
    • potențial.

Acum vă voi explica pe scurt importanța lor. S-ar putea ca după ce terminați de citit, viața voastră să capete un nou sens. Eu abia după ce le-am conștientizat, am putut să primesc mai mult de la Univers. Îți sugerez să iei o foaie și un pix, să ți le notezi și să le bifezi pe cele pe care le ai deja. Primele două nivele sunt cele de bază, acelea sunt nevoile primare. Fără ele, omul nu poate trăi la un anumit confort psihic. Dacă ai bifat toate subpunctele de la aceste două nivele, poți trece mai departe. Dacă nu, rezolvă ce îți lipsește, pentru că altfel nu poți trece la următoarele trei. Ca o paranteză, la siguranța financiară nu mă refer că dacă tu câștigi 3000 de lei pe lună, o poți bifa. Nu. Siguranța financiară înseamnă atât un câștig cât să îți asigure un trai, cât și gestionarea banilor. Într-un articol viitor, îți voi arăta o metodă care îți creează acel confort psihic legat de banii pe care îi câștigi. Ori îi gestionezi tu, ori te gestionează ei pe tine.

O dată ce ai bifat primele două nivele, poți trece lejer la următoarele trei. Îndeplinește-le în ordine, deoarece creierul nostru este făcut în așa fel, încât tu chiar dacă sari la nivelul 4, tot te vei întoarce la 3 dacă ceva de acolo nu ai îndeplinit. Deja aceste 3 nivele sunt legate de dorințe, având nevoile primare satisfăcute, iar acum începem să ne îndeplinim dorințele. Totuși, mulți oameni se opresc doar la primele două. Asta este normal, deoarece nu toți vor mai mult. Este important să ajungem cât mai sus în piramidă pentru a simți că dăm sens vieții noastre. Cu toții avem un rol pe lumea asta, însă ține de noi dacă vrem să îl îndeplinim sau nu.

La final te las cu o frază care sper că te va pune pe gânduri, așa cum m-a pus și pe mine: oamenii obișnuiți au nevoi, liderii au dorințe.

Leave a Reply

